Nejznámější židle světa – IV.

Konečně, je to tady . Dnes jsme Vám přichystali čtvrtý díl o nejslavnějších a světových židlí a dalšího sedacího nábytku. Stále se budeme držet ve dvácátých a třicátých letech minulého století.

A jako první si ukážeme křesílko od El Lissitzky, který byl výtvarný umělec. Lissitzky vyučoval  na moskevském instutu designu Vkhutemas. Ve spojení  s členy De Stijl a designéry Bauhausz byl jejich vliv vidět v jeho návrzích.

Křeslo D61 bylo původně navrženo pro Hygiene Exhibition v Drážďanech v roce 1930.  Vyrobeno z lakové překližky a sedákem z masivního dřeva a doplněno kovovým kováním . 


 

Další židle je známá pod názvem Beugelstoel 2 v roce 1927  navržená známých Gerritem Rietveldem

Křeslo je vyrobené z trubkového ocelového rámu   a lakovými tvarovanými sedadly z překližky a masivní dřevěnou loketní opěrkou. 


 

Naším dalším příspěvkem je lehátko (lounge chair) , které bylo vystaveno na první výstavě UAM v roce 1930 a má v nastavovaím mechanismu řadu pružin a velmi inovativní design, přičemž boční části a loketní opěrky tvoří zároveň i nohy. 

 

Toto lehátko  navrhl Jean Prouvé v letech 1929 – 1930.  A také od Prouvého si připomeneme židli, která  je standartní první stohovací židle, vyrobená z ohýbaného kovu a sedák a opěrák z překližky.


Eileen Gray, který odmítal historismus a měl velmi silný smysl pro moderní svět. Jeho vyjádření lze považovat, že výzvy strojového věku vyžadovaly nové způsoby myšlení. Například jeho křeslo známé pod názvem Transat navrženo v letech 1925-1926 a nebo křeslo známé jako Bibendum křeslo navržené v roce 1929. 

Křeslo Transat
Křeslo Transat / Eileen Gray
Bibendum křeslo / Eileen Gray

Další velmi známým designem je židle zvaná Sandows navržená v letech 1928 až 1929. Vyrobená chromovaného trubkového rámu s elastickými pásky.

Sandows chair / René Herbst

Tyto konstrukce jsou součástí řady židlí, které byli provedy v letech 1928 až 1929.  Herbstovo použití elastiských popruhů jako u “Sandows ” je velmi častým příkladem začlenění do designu židlí. Strukturální jednoduchost a průhlednost formy dává těmto návrhům skeletální minimalismus. 

Fauteuil de repos / René Herbst

 

Tímto v tomto díle končíme, ale příště se můžete těšit pouze na třicátá léta 20.století a připomeneme si další kousky od Gerrita Rietvelda, Alvara Aalta, Marcela Breuera a další. 

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.